نوروز

   اول حمل با آغاز بهار و نوروز همراه است. اين روز برای افغان ها شروع سال جديد خورشيدی است. يكى از سنت‌هاى حسنه و با ارزش جشن نوروز، ديد و بازديد است، كه ميان فاميل، دوستان و آشنايان انجام مى‌گيرد. بهار پیام آور خوشی و شادی و امید است. نوروز پیام آور روزهای آفتابی است. نوروز نوید می دهد که زمستان میگذرد و جای دشمنی ها را، صلح و دوستی و صفا میگیرد. نوروز مظهر زندگی و رستاخیز طبیعت و موسم تجدید پیمان به آفریندۀ طبیعت و جهان است.
    بهار، زمان ترک زهد و ریای میان تهی زمستان جانفرساست. نوروز و گل و دشت و سر سبزی آن، انسان خداشناس را به عشق ورزی با خالق فرا میخواند.
   روز نو، زندگی تازه و تجدید نظر به گذشته  را طلب میکند. زندگی جدید مستلزم سلوک نو و رفتار تازه است. چه بسا که در اطراف ما بهار باشد ولی آفتاب بهاری هنوز در سردی و تاریکی دل رخنه نکرده باشد و سیاهی را بر سپیدی دل گرانی باشد. بلی حافظ شیرین سخن از این واقعیت نیز اگاه است و ما را به تغییر رفتار ما فرا میخواهند:

 صبا به تهنیت پیر می فروش آمد
که موسم طرب و عیش و ناز و نوش آمد
هوا مسیح نفس گشت و باد نافه گشای
درخت سبز شد و مرغ در خروش آمد
   نوروز با نفس سحر پرداز و طرب انگیز خود طبیعت را بار دیگر جان تازه بخشیده و دشت و صحرا و باغ، راغ را با گل و ریحان و ارغوان آراسته میسازد. شاعری درین مورد میفرماید
افسر سلطان گل پیدا شد از طرف چمن
مقدمش یا رب مبارک باد بر سرو و سمن
   پیام نوروز، پیام زندگی پس ازمرگ است. نوروز یعنی پیروزی نور برظلمت، و بر خزان است، این نوروز است که ما را به آینده امید وار میسازد.
پیغام مسیح مانند بهار به تمام دنیا، پیام یک زندگی نو و تازه است.  یعنی پیغام تولد شدن از نو است. البته تولد شدن از روح نه از جسم. این تولد دوباره که توسط روح مسیح صورت میگیرد، از ما یک انسان کاملا  نو میسازد .
   دوستان گرامی! اگر شما در جستجوی این هستید که زمستان زندگی تان به بهار جاویدان تبدیل شود، راهی را باید انتخاب کنید که بتوانید از طریق آن به آرزوی تان برسید. این راه، این است که زندگی تان را به دست عیسی مسیح بسپارید و او را پادشاۀ زندگی خود بسازید.
   عیسی مسیح آب حیات به شما می بخشد، او شما را از نان زندگی سیر میسازد، او آهنگ و موسیقی الهی است که می تواند به دل های غمگین و افسردۀ ما  آرامش ببخشد. او یعنی عیسی مسیح از مردم دردمند و زحمتکش دعوت می کند که به نزد او بیایند . او میفرماید:" ای تمامی زحمت کشان و گرانباران، نزد من بیایید و من به شما آرامی خواهم داد" (  انجیل متی ٢٨:١١)
برای ما و شماست که از خود خواهی و گناه توبه کنیم، یعنی زندگی خود را از زمستان سرد و تاریک به بهار دلپذیر و ملایم و نورانی عوض کنیم. بر ماست که دعوت عیسی مسیح را قبول کرده و خود را به او تسلیم کنیم. یعنی با او یکی شویم تا آرامی و بهار جاویدان زندگی را پیدا کنیم.

خدایا چنان کن که هر روزما
همه سبز باشد چون نوروز ما
دل و دیده باشد زمهر توشاد
جهان نوشود، سال فرخنده باد




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر